منتدى الباحث الإسماعيلي
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى الباحث الإسماعيلي

موقع شخصي وغير رسمي
 
الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول
بحـث
 
 

نتائج البحث
 
Rechercher بحث متقدم
المواضيع الأخيرة
» خمس رسائل إسماعيلية - تحقيق عارف تامر
the Fatimids and Their Traditions of Learning Icon_minitimeالإثنين سبتمبر 11, 2023 8:10 am من طرف الاسماعيلي اليامي

» كتاب شجرة اليقين للداعي عبدان - تحقيق الدكتور عارف تامر
the Fatimids and Their Traditions of Learning Icon_minitimeالإثنين سبتمبر 11, 2023 8:09 am من طرف الاسماعيلي اليامي

» منخبات اسماعيلية
the Fatimids and Their Traditions of Learning Icon_minitimeالإثنين سبتمبر 11, 2023 8:08 am من طرف الاسماعيلي اليامي

» كتاب الطهارة للقاضي النعمان
the Fatimids and Their Traditions of Learning Icon_minitimeالإثنين سبتمبر 11, 2023 7:27 am من طرف الاسماعيلي اليامي

» كتاب مصابيح في اثبات الامامة للداعي الكرماني
the Fatimids and Their Traditions of Learning Icon_minitimeالخميس أغسطس 31, 2023 8:07 pm من طرف همداني

» كتاب سرائر وأسرار النطقاء لـ جعفر بن منصور اليمن /نرجو التدقيق
the Fatimids and Their Traditions of Learning Icon_minitimeالخميس أغسطس 31, 2023 8:05 pm من طرف همداني

» كتاب نهج البلاغة للامام علي عليه السلام
the Fatimids and Their Traditions of Learning Icon_minitimeالثلاثاء يوليو 11, 2023 9:48 pm من طرف ابو محمد الكيميائي

» ارحب بالاخ حسين حسن
the Fatimids and Their Traditions of Learning Icon_minitimeالأربعاء يوليو 27, 2022 5:12 am من طرف الصقر

» كتاب دعائم الاسلام
the Fatimids and Their Traditions of Learning Icon_minitimeالثلاثاء فبراير 01, 2022 6:16 am من طرف همداني

المواقع الرسمية للاسماعيلية الآغاخانية

 

 the Fatimids and Their Traditions of Learning

اذهب الى الأسفل 
3 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
مهند أحمد اسماعيل
مشرف عام



عدد الرسائل : 4437
العمر : 49
تاريخ التسجيل : 09/07/2008

the Fatimids and Their Traditions of Learning Empty
مُساهمةموضوع: the Fatimids and Their Traditions of Learning   the Fatimids and Their Traditions of Learning Icon_minitimeالأربعاء مارس 16, 2011 10:54 am

the Fatimids and Their Traditions of Learning
Professor Heinz Halm


London: I. B. Tauris in association with The Institute of Ismaili Studies, 1997, pp. 120.

Since the emergence of modern Ismaili studies in the 1930s, there have been many scholarly investigations of different aspects of Fatimid history and thought. This book by Professor Heinz Halm is the first publication to focus mainly on the Fatimids’ varied contributions to Islamic culture and civilisation and their patronage of learning. It examines in a historical perspective the intellectual and learning traditions among the Ismailis from the rise of the Fatimid state in North Africa to the cultural brilliance of what the author calls “one of the great eras in Egyptian history and in Islamic history in general”.

The primary vehicle of this cultural renaissance was the Ismaili da‘wa or mission. Professor Halm devotes a good portion of his text to examine the institutional features of the da‘wa which contributed to its creativity and dynamism, such as its structure and organization, its pedagogy of instruction and training, the personal and intellectual qualities required of individual da‘is, as well as the duties and responsibilities they were called upon to perform in remote areas of the Muslim world. In his portrayal of the da‘i as “the most characteristic figure of the Ismaili movement”, the author gives interesting vignettes of prominent Ismaili da‘is, theologians and philosophers such as al–Qadi al–Nu‘man, Hamid al–Din al–Kirmani, al–Mu’ayyad fi’l–Din al–Shirazi and Nasir–i Khusraw, and scientists such as Ibn al–Haytham.

Another important aspect of Fatimid intellectual life considered by Professor Halm is that which centered around its academic and educational institutions such as al–Azhar and the dar al–‘Ilm or the “House of Knowledge.” The former was concerned mainly with the religious sciences, in particular the teaching of the Shari‘a according to Ismaili law, and offered free public education to all Muslims, including women for whom special classes were held; the latter provided research facilities for scholars in the non–religious sciences, such as medicine, astronomy, mathematics, philology, logic, and the like. Both institutions were liberally endowed by the state and their teaching staff received regular remuneration. Another, more exclusive form of organized education was represented by the majalis al–hikma (sessions of wisdom) on Ismaili philosophy and esoteric thought, which were reserved for members of the ‘ and held weekly under the personal supervision of the chief da‘i in the palace of the caliph–Imam.

In this short but highly informative assessment of Fatimid intellectual traditions, it becomes clear that the promotion of learning and scholarship was a planned, premeditated policy which the Fatimids pursued vigorously from the onset of their rule in Egypt. In fact, many of their cultural policies and educational institutions introduced in Egypt were prefigured on a smaller scale during the early period when the Fatimids were based in north–west Africa. Furthermore, the priority accorded to the intellect by the Fatimids was intentionally pluralistic and meritocratic, open equally to all Muslims, Ismailis and others, Christians and Jews, enabling the original thinker, creative scientist or talented poet, as much as the astute politician and military strategist, to rise high in the offices of court and state.

Professor Halm has produced a study based on original sources of information, some of it appearing for the first time in a Western language. Its value is further enhanced by the highly lucid and readable style in which it was written in German and translated into English. As such, this work will appeal to the specialist as well as the general reader, and it will undoubtedly prove to be an invaluable reference source for all teachers and students concerned with Ismaili history and thought for many years to come.
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
مهند أحمد اسماعيل
مشرف عام



عدد الرسائل : 4437
العمر : 49
تاريخ التسجيل : 09/07/2008

the Fatimids and Their Traditions of Learning Empty
مُساهمةموضوع: رد: the Fatimids and Their Traditions of Learning   the Fatimids and Their Traditions of Learning Icon_minitimeالأربعاء مارس 16, 2011 10:55 am

الفاطميون وتقاليدهم في التعليم
البروفيسور هاينز هالم


لندن : باء توريس بالتعاون مع معهد الدراسات الإسماعيلية ، 1997 ، ص 120.

منذ ظهور الدراسات الإسماعيلية الحديثة في 1930s ، وكانت هناك العديد من التحقيقات العلمية جوانب مختلفة من التاريخ الفاطمي والفكر. هذا الكتاب البروفيسور هاينز هالم هو أول نشر لتركز أساسا على التبرعات الفاطميين 'متنوعة للثقافة والحضارة الإسلامية ورعايتهم من التعلم. ويدرس في منظور تاريخي في التقاليد الفكرية والتعلم بين الإسماعيليين من ظهور الدولة الفاطمية في شمال افريقيا الى تألق الثقافية للمؤلف ما تسميه "واحد من عصور كبيرة في التاريخ المصري والتاريخ الإسلامي بشكل عام".

وكانت السيارة الأولى من هذه النهضة الثقافية في الدعوة الإسماعيلية أو البعثة. أستاذ هالم يخصص جزء كبير من النص الذي قدمه لدراسة الخصائص المؤسسية من الدعوة التي ساهمت في إبداعها والدينامية ، مثل هيكلها وتنظيمها ، علم أصول التدريس في التعليم والتدريب ، والصفات الشخصية والفكرية المطلوبة دا الفردية 'هو ، فضلا عن واجبات ومسؤوليات ودعوا إلى إجراء في المناطق النائية من العالم مسلم. في تصويره للدائى باسم "الرقم الأكثر تميزا في حركة الإسماعيلية" ، ويعطي صاحب البلاغ المقالات القصيرة للاهتمام من الدعاة الإسماعيليين البارزين ورجال الدين والفلاسفة مثل القاعدة القاضي النعمان ، حميد الدين الكرماني ، كتاب (الدين المؤيد الشيرازي وناصر خسرو ، والعلماء مثل ابن الهيثم.

وثمة جانب آخر مهم من الحياة الفكرية الفاطمية التي نظرت هالم أستاذ هي التي تتمحور حول مؤسساتها الأكاديمية والتعليمية مثل الأزهر ودار العلم ، أو "دار المعارف". وأعرب عن قلق السابق أساسا مع العلوم الدينية ، ولا سيما تدريس الشريعة وفقا للقانون الإسماعيلي ، وعرضت التعليم العام مجانا لجميع المسلمين ، بمن فيهم النساء الذين فصول خاصة عقدت ؛ الأخير مرافق البحوث المقدمة للباحثين في العلوم غير الدينية ، مثل الطب وعلم الفلك والرياضيات ، وفقه اللغة ، والمنطق ، وما شابه ذلك. وهبت بتحرر كل المؤسسات من قبل الدولة وموظفيها التدريس تلقى الأجر المعتاد. ومثلت شكل آخر ، أكثر الحصري للتعليم التي نظمتها الحكمة القاعدة المجالس (دورات الحكمة) في الفلسفة والفكر الإسماعيلي الباطني ، والتي كانت محفوظة لأعضاء والأسبوعية التي عقدت تحت إشراف الشخصية للرئيس في دائى قصر الإمام الخليفة.

في هذا التقييم قصيرة ولكن غنية بالمعلومات من التقاليد الفاطمية الفكرية ، يصبح من الواضح أن تعزيز التعلم والبحث والمخطط ، والسياسة المتعمدة التي الفاطميين السعي بقوة من بداية حكمهم في مصر. في الواقع ، واستبق العديد من سياساتها الثقافية والمؤسسات التعليمية في مصر وعرض على نطاق أصغر خلال الفترة المبكرة عندما استندت الفاطميين في شمال افريقيا والغرب. وعلاوة على ذلك ، فإن الأولوية المعطاة لهذا الفكر من قبل الفاطميين تعددي عمدا والجدارة ، وفتح بالتساوي على جميع المسلمين ، والإسماعيليين وغيرهم والمسيحيين واليهود ، وتمكين المفكر الأصلي ، عالم الإبداعية أو شاعر موهوب ، بقدر سياسي ذكي والعسكرية الاستراتيجي ، لترتفع في مكاتب المحكمة والدولة.

وقد قام الأستاذ الجامعي هالم في الدراسة استنادا إلى المصادر الأصلية للمعلومات ، وبعضها يظهر للمرة الأولى في اللغات الغربية. كما تم تعزيز القيمة عن طريق اسلوب واضح للغاية وقابلة للقراءة التي كانت مكتوبة باللغة الألمانية وترجمت إلى اللغة الإنكليزية. على هذا النحو ، فإن هذا العمل نداء إلى المتخصصين فضلا عن القارئ العام ، وسوف تثبت بلا شك أن يكون مرجعا لا يقدر بثمن بالنسبة لجميع المعلمين والطلاب المعنيين مع التاريخ الإسماعيلي ويعتقد لسنوات عديدة قادمة.
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
مهند أحمد اسماعيل
مشرف عام



عدد الرسائل : 4437
العمر : 49
تاريخ التسجيل : 09/07/2008

the Fatimids and Their Traditions of Learning Empty
مُساهمةموضوع: رد: the Fatimids and Their Traditions of Learning   the Fatimids and Their Traditions of Learning Icon_minitimeالأربعاء مارس 16, 2011 10:56 am

المصدر
معهد الدراسات الإسماعيلية
الترجمة مؤقتة من غوغل
تحياتي
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
زهراء ديب
مشرف عام
زهراء ديب


عدد الرسائل : 2275
Localisation : _________________ قوة الارادة ليست الا نتيجة لسلسلة من عمليات التاديب والتدريب ان قوة الارادة صفة ؟؟؟ لا يرثها المرء عن ابائه واجداده انما يجب ان يدفع قيمتها ليكسبها ............
تاريخ التسجيل : 28/09/2009

the Fatimids and Their Traditions of Learning Empty
مُساهمةموضوع: رد: the Fatimids and Their Traditions of Learning   the Fatimids and Their Traditions of Learning Icon_minitimeالأربعاء مارس 16, 2011 4:14 pm

flower
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
سقراط
مشرف عام
سقراط


عدد الرسائل : 4740
تاريخ التسجيل : 06/03/2008

the Fatimids and Their Traditions of Learning Empty
مُساهمةموضوع: رد: the Fatimids and Their Traditions of Learning   the Fatimids and Their Traditions of Learning Icon_minitimeالخميس مارس 17, 2011 6:46 am

بسم الله الرحمن الرحيم
يا علي مدد
أخي الروحيّ الغالي مهنّد
معلومت هامّة....
بارككم المولى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
the Fatimids and Their Traditions of Learning
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» Communities of the Abrahamic traditions join their musical voices Learning how to play the Pakistani
» The Fatimids and their Successors in Yaman: The History of an Islamic Community.
» The Light Within sparks dialogue between musical traditions
» Communities of the Abrahamic traditions join their musical voices
» Far East Jamat gathers in Penang for a day of sport, learning and fun

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتدى الباحث الإسماعيلي :: المواضيع باللغة الإنكليزية-
انتقل الى: